بانوی طبیعت

گردشگری و محیط زیست

بانوی طبیعت

گردشگری و محیط زیست

5 راه ساده کمک به محیط زیست

5 راه ساده کمک به محیط زیست

در این نوشتار سعی کرده ایم تا به راه های ساده کمک به محیط زیست که هرکداممان در طول روز ممکن است بار ها با آنها رو به رو شویم بپردازم. اینکه کمتر از ماشین شخصی خودمان استفاده کنیم و یا اینکه گهگداری ، درختان و گیاهان جلو خانه را آبیاری کنیم یا حتی از کمپین های حامی محیط زیست حمایت کنیم کارهای سخت و طاقت فرسایی نیست. پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید.

همه ما از اهمیت حفظ محیط زیست به خوبی اطلاع داریم. می دانیم بقا و حیات ما بر روی کره زمین به حفظ طبیعت وابسته است. با این حال توجه و مراقبت لازم در این زمینه کمتر از آن چه که باید باشد، به چشم می خورد. افراد و گروه های زیادی در جهت حمایت از محیط زیست تلاش می کنند و سعی دارند اعضای جامعه را نسبت به حفظ محیط زیست آگاه سازند.


اهمیت حفظ محیط زیست

اهمیت حفظ محیط زیست


زندگی ما از جهات بسیاری به محیط زیست وابسته است. در واقع همه آن چه که برای زنده ماندن به آن احتیاج داریم برگرفته از طبیعت است. این واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد. با این حال اغلب اوقات محیط زیست و مراقبت از آن مورد بی توجهی  ما قرار می گیرد. عواقب این بی توجهی البته می تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که ما تصور می کنیم.
از سال ها پیش و به دلیل دگرگونی های سیاسی و اقتصادی، و نیز تغییر در سبک زندگی استفاده از منابع طبیعی رشد چشمگیری یافت. تاکید بر مصرف بیشتر و به دنبال آن نیاز به تولید انبوه کالا موجب شد سرمایه های طبیعی به میزان نامتعادل و بی اندازه ای مورد بهره برداری قرار بگیرد. با توجه به ادامه این جریان، اگر تصمیم گیری های جدی برای حفاظت از محیط زیست اتخاذ نشود می تواند به بحران های زیست محیطی بیانجامد.

راههای ساده برای کمک به محیط زیست


اولین قدم برای حمایت از محیط زیست، افزایش آگاهی اعضای جامعه است. برای این منظور می توانیم علاوه بر بالا بردن دانش خود در این باره، توجه دیگران را نیز نسبت به آن جلب کنیم. باید بدانیم با ساده ترین روش ها می توان از محیط زیست حمایت کرد. مثلا ممکن است خیلی از اطرافیانمان ، از اثرات زیانبار فیلترهای سیگار بر طبیعت مطلع نباشند ، یا اینکه ندانند خرید بلیط هواپیما چه ارتباطی می تواند با محیط زیست داشته باشد. در این جا با چند راه حل ساده اما موثر آشنا شویم:
  • استفاده کمتر از عوامل آلاینده هوا می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. برای این منظور بهتر است کمتر از اتومبیل شخصی استفاده کنیم و به جای آن وسایل حمل ونقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری را جایگزین کنیم.
  • صرفه جویی در مصرف آب نیز ارتباط مستقیمی با حفظ محیط زیست دارد. برطرف کردن نشتی لوله و شیرهای آب، دوش گرفتن های کوتاه مدت و بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن از ساده ترین و در عین حال مهمترین اقداماتی هستند که در این باره می توان انجام داد.
  • کاشت نهال و درختکاری یکی از موثر ترین راههای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از گرم تر شدن کره زمین است. شما می توانید این کار را به راحتی، در هر جایی که هستید و به هر مکانی که سفر می کنید خودتان انجام دهید یا با استفاده از خدمات و محصولات شرکت هایی که در حفظ محیط زیست و درختکاری فعالیت دارند بطور غیر مستقیم مشارکت نمایید. خیلی از برند های معروف دنیا ، سعی میکنند با بهینه سازی خدمات و محصولات خود ، در راستای سبز تر کردن کره زمین ، اقدامات عملی انجام دهند. در کشورهای پیشرفته ، این حرکت خیلی وقت است که شروع شده و برند هایی چون نایکی ، پاناسونیک و ... جزو شرکت های حامی محیط زیست به حساب می آیند. در ایران هم کمپین های شرکت سفرنتورک با هدف درختکاری و کاشت درخت با نامهایی همچون "خرید بلیط هواپیما و مشارکت در درختکاری" و " خرید بلیط سبز" اقدامات موثری را در راستای حمایت از درخت کاری و حمایت از محیط زیست در شبکه های اجتماعی آغاز نموده است. داستان از این قرار است که شما با خرید بلیط هواپیما از این شرکت، در درختکاری مشارکت می کنید و بخشی از سود حاصل از بلیط هواپیمای خریداری شده توسط شما در درختکاری هزینه می شود و در واقع شما با خرید بلیط هواپیما درخت میکارید.

 من در مقاله {5 شرکت حامی محیط زیست} در این باره بیشتر توضیح داده ام.
  • استفاده از محصولات بازیافتی و نیز محصولاتی که از قابلیت تجزیه پذیری بهتری برخوردارند اقدام دیگری است که می توان در جهت حمایت از محیط زیست انجام داد.
  • تفکیک زباله و جداسازی زباله های خشک و تر راهکار دیگری است که به طرز قابل توجهی در این زمینه موثر است.
این اقدامات با وجود سادگی در حفظ محیط زیست بسیار موثر هستند. در صورت پایبندی همه افراد به این موارد تاثیرات فوق العاده آن ها قابل مشاهده خواهد بود. به عبارت بهتر اگر موارد ذکر شده در بالا مانند ، صرفه جویی در مصرف آب هنگام مسواک زدن ، پرت نکردن فیلتر های سیگار در طبیعت ، حمایت  و مشارکت در کمپین های حمایت از محیط زیست و حمایت از شرکت های فعال در زمینه حفظ محیط زیست را هم اطلاع رسانی کرده ، و هم اجرا کنیم ، میتوانیم بگوئیم که به نوبه خود نقشی در زیبا تر کردن کره زمین و حفظ میحط زیست ایفا کرده ایم.


نظرات  (۲)

ممنون از مطالب خوبتون
مفید بود مرسی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی